Solomon Marcus (24
noiembrie 2014)
Avem cele zece porunci. In complementaritate cu ele, propun
zece nevoi umane. Ele isi au radacinile in copilarie. Ar fi trebuit sa faca
obiectul educatiei si invatarii, la toate varstele. Dar nu prea se intampla
acest lucru. Poate ne aude cineva; acum, la acest moment al unui nou inceput.
1. Nevoia de a da un sens vietii, la nivel elementar
Macar o data pe zi savureaza faptul ca respiri ; ca privesti
cerul si pamantul ; ca te misti ; traieste-le ca mari evenimente. Bucura-te ca
ai schimbat un zambet cu un copil care a trecut pe langa tine. Toate acestea
sa-ti fie suficiente pentru a simti ca viata are un sens, ca merita sa fie
traita, ca este un dar pentru care cei care te-au adus pe lume si te-au crescut
au dreptul la iubirea si recunostinta ta.
2. Nevoia de improspatare
Dar respiratia si miscarea sunt cu noi tot timpul. Exista
riscul, tentatia ca ele sa devina rutina, sa nu le acordam nicio atentie, cum
de fapt se si intampla in general. Rutina nu poate si nu trebuie eliminata
total, o mare parte a comportamentului nostru urmeaza reguli precise, tin de
civilizatie. Problema este de a reduce rutina la minimul necesar, de a nu
deveni sclavul ei, cum se intampla din pacate frecvent. Asa cum avem grija
zilnic sa ne improspatam corpul prin odihna, prin miscare si prin folosirea
apei si sapunului, avem nevoie si de o improspatare a mintii, a simturilor, a
sufletului nostru. Sa ne trezim in fiecare dimineata capabili de a arunca o
privire proaspata asupra lumii, cu dispozitia unui nou inceput, cu o limpezire
a simturilor si a gandurilor; intr-un anume sens, sa recapatam, sa recuperam
candoarea copilariei.
3. Nevoia de intrebare si de mirare
Eram in copilarie intr-o permanenta stare interogativa, de
curiozitate, de mirare, de extaz in fata spectacolului naturii si al lumii, al propriei
mele fiinte. Pentru a da un singur exemplu, sunt de-a dreptul fermecat de
nazdravaniile creierului meu, in materie de memorie si de imaginatie. In
fiecare seara, cand ma las prada somnului, ma intreb ce calatorii neasteptate
imi vor oferi visele din noaptea respectiva. Starea de mirare, de extaz mi-a
alimentat totdeauna pofta de viata, a fost mereu o sursa de energie. Atunci
cand sunt intrebat: de ce traiesti ? ii raspund: pentru a ma mira.De prea multe
ori, scoala, in loc sa intretina si sa dezvolte aceasta nevoie, o anihileaza.
Dar daca nu ne mentinem starea de curiozitate, de mirare, de dorinta de a
intelege lumea, nu doar de a o inregistra, atunci nu ne putem forma capacitatea
de problematizare, de identificare a aspectelor neelucidate, nu putem sesiza
amploarea si natura ignorantei noastre.
4. Nevoia de indoiala si de suspiciune
Ce poate fi mai uman decat ezitarea, nehotararea,
nedumerirea? Pentru Rene Descartes, starea de indoiala este semnul clar al
naturii ganditoare a fiintei umane. Un acelasi lucru poate fi considerat din
mai multe puncte de vedere si, in aceste conditii, spiritul critic ne obliga la
o analiza comparativa, care uneori nu conduca la un rezultat ferm, ci la o
pluralitate de posibilitati, fiecare fiind descrisa in termeni de grad de
plauzibilitate. In justitie se lucreaza cu prezumtia de nevinovatie. In
educatie si in invatare, este recomandabil sa adoptam prezumtia de suspiciune.
Ne nastem criticand ; plansul nou-nascutului este reactia sa critica fata de o
nemultumire. Sa privim cu interes, dar cu suspiciune orice ni se livreaza de la
catedra, de la o tribuna, de pe internet, din carti, din orice fel de
publicatii, asa cum un politist care cauta pe autorul unei crime suspecteaza
totul. Educatorii, profesorii ar trebui sa fie primii care sa recomande, sa
stimuleze aceasta atitudine la elevi, la studenti, sa le spuna acestora: « Cel
mai clar semn de respect pe care mi-l puteti arata este sa-mi acordati atentie,
dar sa nu acceptati nimic din ceea ce va spun inainte ca spiritul vostru critic
sa va asigure de adevarul si de interesul spuselor mele ; daca nu ma
intelegeti, sa nu ma lasati sa trec mai departe, sa-mi cereti sa fiu mai clar;
daca vi se pare ca nu am dreptate, sa va manifestati argumentat dezacordul ». O
atitudine similara se cuvine a fi adoptata fata de litera tiparita, din manuale
sau din orice alt loc. Omul de la catedra nu trebuie sa pozeze intr-un a toate
stiutor, este normal ca uneori sa le spuna celor pe care-i instruieste : « nu
stiu », « nu inteleg nici eu» ; iar atunci cand cineva din banca ii corecteaza
o scapare, o greseala, sa-i multumeasca pentru atentia acordata. Uneori
introduceam deliberat o greseala in prestatia mea, pentru a testa vigilenta
studentilor. Nevoia de indoiala si de
suspiciune functioneaza concomitent cu o alta, opusa: nevoia de complicitate la
o conventie. De exemplu, mergem la un spectacol de teatru. Ne supunem
prezumtiei de complicitate la conventia de fictiune propusa de spectacol, o
acceptam, ii acordam credit. Dar spiritul nostru critic nu inceteaza sa
functioneze si avem dreptul, ulterior, sa ne exprimam eventuala insatisfactie,
sa pretindem ca autorii spectacolului au inselat asteptarile noastre, creditul
pe care le-am acordat. La fel, in cazul unei poezii, a unui roman etc.
5. Nevoia de greseala si de esec
De cate ori am esuat pana sa deprindem sa folosim furculita,
cutitul si lingura ! De cate ori am cazut, ne-am julit genunchii, pana sa
invatam sa ne tinem pe picioare si sa mergem ! Este clar ca invatarea, drumul
spre dobandirea unui nou comportament trec prin greseli si esecuri; ele sunt
pretul pe care-l platim pentru a ne imbogati intelegerea si pentru a acumula
noi capacitati. Trebuie deci sa distingem intre greselile de acest fel, care au
un rol pozitiv, benefic, si greselile ordinare, facute din neatentie sau ca
urmare a altor imperfectiuni senzoriale sau psihice. A plasa greseala si
esecul, la modul general, in sfera infractiunii sau/si pacatului denota o
confuzie grava, pe care totusi o comite mereu practica educationala. Auzim
mereu : « cine a gresit, sa plateasca ». Dar exemplul copilului care cade
inainte de a invata sa se tina pe picioare si niciun parinte normal nu se
gandeste sa-l pedepseasca pentru acest esec trebuie sa ne stea mereu in fata.
O veche vorba latineasca de intelepciune ne aminteste ca a
gresi este omenesc. Dar reflectia respectiva continua prin a condamna
perseverarea in greseala. Aici este nevoie de o precizare. De exemplu, sa
repeti mereu traversarea strazii pe culoarea rosie a semaforului este intr-adevar
de condamnat si de sanctionat; in general, nerespectarea deliberata a unor
reguli ale comportamentului uman, social este de sanctionat si aici intra in
functie justitia si morala ; dar sa comiti mereu greseli, alte greseli, in
incercarile in care te aventurezi pentru a strapunge necunoscutul – este un
lucru normal, inevitabil.
Istoria abunda in exemple de greseli si esecuri ale unor
oameni de seama, in tentativa de a spori cunoasterea umana. S-ar putea scrie o
istorie a omenirii centrata pe greseli
si pe esecuri. O mare parte, poate cea
mai mare, a actiunilor de pionierat, a lucrarilor care au deschis drumuri noi
in cunoastere si in actiunea sociala au inclus greseli, ca un produs secundar
al noutatii ideilor lansate. Mai mult, mergand pe urmele unor greseli comise in
lucrari sau actiuni temerare, s-a ajuns la aparitia unor noi idei, noi domenii
de cercetare. « Greseala matematica, sursa de creativitate » a fost de mai
multe ori titlul unora dintre expunerile mele. Pentru a da un singur exemplu :
noua stiinta a haosului a fost initiata de Henri Poincare in tentativa sa de a
inlatura o greseala dintr-un memoriu al sau de mecanica cereasca. Am putut
verifica personal si banui ca e adevarat in general faptul ca drumul spre multe
(poate cele mai multe) idei si teoreme matematice a urmat o cale sinuoasa, de
tatonari, rataciri, confuzii, greseli de tot felul, pana s-a cristalizat
varianta sub care ele sunt acreditate. A cunoaste, macar in unele cazuri,
aceasta istorie zbuciumata mi se pare esential, daca vrem sa intelegem natura
profunda a creatiei umane. Personal, am facut aceasta experienta pe unele
situatii din matematica, din informatica, din lingvistica, din domeniul
literar-artistic, dar cred ca este valabil in general.
Tinand seama de inevitabilitatea esecurilor, este esential
sa educam rezistenta la esec,
intelegerea faptului ca esecul este normal ; mai mult : dintr-un esec
este totdeauna ceva de invatat.
6. Nevoia de joc
Apreciez jocurile bazate pe reguli prestabilite, de la
fotbal si tenis la sah si go. Ele au un rol important si merita atentia
tinerilor. Dar nu in primul rand la ele ma gandesc acum. Am in vedere jocurile
care valorifica nevoia de libertate, curiozitatea de a intelege cele percepute
prin simturi s prinobservatie directa, nevoia de si dreptul la greseala si
esec, fara a fi pedepsite. Am considerat astfel de exemple la punctul anterior:
cum invatam sa ne tinem pe picioare si sa mergem. Este clar ca orice copil de
pe suprafata Pamantului trece prin aceasta experienta. Acum ma voi referi la un
alt joc, si el practicat, pe cat mi-am putut da seama, de toti copiii lumii:
jocul de-a v-ati ascuns. Eu ma ascund iar tu ma cauti si daca ma gasesti, ai
castigat. Acest joc nu face decat sa imite un altul, pe care natura, lumea il
practica fata de noi, la orice varsta si de la inceputurile omenirii. In
tentativa noastra fireasca de a intelege lumea, totul se intampla ca si cum
lumea ne spune: « cauti sa ma intelegi, dar eu ma ascund; si cu cat lucrul pe
care-l cauti este mai interesant, mai semnificativ, cu atat il ascund mai bine
si il fac mai greu de gasit. Dar merita sa-l cauti. Chiar fara rezultatul
asteptat, cautarea iti va da satisfactii, care insa ar putea fi altele decat
cele la care te-ai gandit initial. Cauti
ceva, nu-l gasesti, dar gasesti altceva; uneori mai interesant decat ceea ce
cautai initial ». Invata sa savurezi acest spectacol al omenescului, sa te
imbeti de el – si din nou sa simti ca viata merita sa fie traita. Cautarea se
dovedeste de multe ori mai importanta decat gasirea. Placerea de a urca un
munte sta in primul rand in a savura fiecare moment al parcursului, chiar daca
nu ajungi in varf. Mai e si un alt
aspect, observat de Blaise Pascal: de multe ori cauti ceea ce deja ai gasit.
Gasesti ceva ca o banuiala, o intuitie, o extrapolare a unor observatii
empirice. Dar ai nevoie de o confirmare mai convingatoare. Asa se intampla, de
exemplu, ca in matematica multe teoreme sunt ‘gasite’ mult inainte de a fi
demonstrate ; cazul teoremei lui Pitagora, gasita empiric mult inainte de Pitagora.
Dar toata cautarea la care ne referim ce este altceva decat
invatarea, descoperirea, inventia ? Nevoia noastra de a intelege lumea, de a ne
intelege pe noi. O cautare care trebuie sa valorifice toate nevoile umane
discutate anterior, dar si pe cele care urmeaza.
7. Nevoia de identitate
Aici se afla o provocarea majora, dramatica, si o sansa de a
da vietii noastre o motivatie superioara.
Direct implicate sunt toate celelalte 9 nevoi pe care le discutam.
Biologic, avem o identitate individuala, prin faptul ca fiecare fiinta
vietuitoare de pe aceasta planeta are un ADN specific. Acizii
dezoxiribonucleici sunt ‘cuvinte’ pe alfabetul celor patru tipuri de baze
nucleotide. Acest alphabet este acelasi pentru toate fiintele traitoare pe
planeta Terra. Dar ordinea in care sunt asezate elementele alfabetului in
alcatuirea ADN-urilor este alta la fiecare dintre noi, deci fiecare fiinta
umana are o identitate biologica specifica. Ne nastem preluand o intreaga
mostenire genetica de la parinti si, prin intermediul lor, de la bunici,
strabunici etc. Preluam o seama de trasaturi, deprinderi, reprezentari,
judecati si prejudecati determinate de contextul geografic si istoric in care
ne dezvoltam. Toate acestea ne confera o identitate genetica, de familie, de
loc geografic si de moment istoric, deci o identitate locala, una regionala,
una nationala, de limba, de credinta. Aceasta identitate pe care natura si
istoria ne-o imprima, de multe ori fara a ne da seama, ramane pentru prea multi
oameni singura lor identitate. Prea multi oameni nu simt nevoia unei identitati
mai bogate decat aceea primita fara vreun efort personal. In perioada trecerii
de la copilarie la adolescenta ar trebui sa inceapa constientizarea nevoii de
construire a unei identitati mai bogate decat aceea cu care ne-a inzestrat
natura. Cum sa facem sa educam la cat mai multi tineri aceasta nevoie (
valorificand critic, selectiv, identitatea primita de la natura) ? Cum sa-i
facem pe tineri sa constientizeze faptul ca in conditiile actuale ale
globalizarii de toate felurile actioneaza asupra noastra, direct sau indirect,
toate nivelurile sociale, de la cele locale la cele regionale, nationale,
europene, occidentale si planetare ? Sa
le explicam tipologia identitatilor culturale: balcanica, dunareana, a Marii
Negre, sud-est europeana, central europeana, mediteraneana, europeana,
occidentala, planetara dar si tipologia care rezulta din diversitatea
lingvistica, de credinte, de civilizatii. Se intampla un lucru fara precedent
in istoria omenirii: numeroasele identitati ale fiintei umane, aflate intr-o
dinamica permanenta si o interactiune continua, nu mai pot fi intelese decat
concomitent, formand un sistem. Sau le intelegem pe toate sau pe niciuna.
Globalizarea si internetul au o contributie esentiala la aceasta noua
configuratie a identitatilor. Educatia nu reuseste sa faca fata acestor
probleme, nici nu prea le are in atentie. Dar tensiunile existente intre
diferite identitati ale fiecarei persoane si intre identitatile unor persoane
diferite sunt, in ultima instanta, la radacina multor conflicte si razboaie ;
aici isi afla radacinile si terorismul existent la scara mondiala. Posibiltatea
unei dezvoltari armonioase a identitatilor ramane deocamdata doar un proiect.
8. Nevoia de omenesc si de omenie
Identitatea este primul termen al unui cuplu esential, in
care al doilea termen este : alteritatea. Niciunul dintre ei nu se clarifica in
absenta celuilalt. La orice nivel, ne definim identitatea prin raportare la
ceea ce este diferit. Diferenta se poate referi la varsta, la sex, la
nationalitate, la limba, la culoarea pielii, la religie, la nivel de cultura,
la pozitie sociala, la apartenenta politica, la filosofie a vietii, la
preferinte literare sau de orice alta natura
etc. Sa fim pregatiti sa intelegem omenescul in diversele sale ipostaze,
sa admitem ca tocmai infinita sa diversitate ii da farmec. Nu exista doua fete
umane identice, nu exista doua voci umane identice, nu exista doua priviri
umane identice. Dar dincolo de aceasta diversitate, toti copiii lumii au o
prospetime cuceritoare, toti alterneaza rasul cu plansul, toti rad la soare,
toti indragesc miscarea si jocul, toti ard de curiozitate. Omenescul este o
sursa nesfarsita de delectare, de minunare. Iata, pentru a alege numai una din
fermecatoarele manifestari umane: vorbirea, limba. Cata subtilitate, cata
finete, cat joc al nuantelor iti ofera cuvintele, frazele, discursul ! Muzica
lor, semnificatia lor. Cat de placut e sa constati ca reusesti sa spui ceea ce
ai gandit, dar cat de usor, pe nesimtite, frazele derapeaza si nu mai exprima
ceeace ai dorit ! O continua alternare a gasirilor si a ascunderilor, a
confirmarilor si a frustrarilor. Sau jocurile memoriei umane, ale amintirilor
si uitarilor ; sau trecerile insesizabile de la zambet la lacrima, de la
gravitate la duiosie. Iata un pariu major al educatiei: sa-i antrenam pe copii
sa savureze omenescul in intreaga sa diversitate. Omenescul nu este ca jocul de
tenis, unde castigi in dauna altora, care pierd ; omenescul poate fi universal
castigator. La animale, o pornire instinctiva vede in diferenta o adversitate.
Pentru ca oamenii sa nu reproduca si ei acest comportament, este nevoie de o
educatie corespunzatoare, altfel se intampla ceea ce vedem mereu : baietei de
clasa a treia primara care se iau la bataie pentru ca « eu am spus intr-un fel iar el a spus altfel
».
De la omenesc, nu e decat un pas pana la omenie. Nevoia de a
fi bun, generos, de a darui, de a-i contamina pe altii de bucuria vietii. De a
adopta in comportamentul tau prezumtia de solidaritate cu ceilalti oameni.
Copiii care se formeaza in acest fel (iar internetul ar putea avea aici un rol
esential) vor putea fi mai greu antrenati in razboaie de tot felul.
9. Nevoia de cultura
Omenirea a acumulat un imens tezaur de cultura stiintifica,
literar-artistica, tehnologica, religioasa, filosofica etc. Culmi ale
spiritualitatii umane, in matematica, astronomie, fizica, chimie, biologie,
filosofie, literatura, muzica, arte vizuale, teatru, stiinte juridice,
economice, istorice, arheologice, geografice, geologice si, mai recent, in film
si in disciplinele informatiei si ale comunicarii stau marturie pentru
splendoarea omenescului, pentru puterea sa de patrundere, de imaginatie, de
descoperire si de inventie. Dar cine beneficiaza de ele, cati sunt cei care au
acces la aceste piscuri, le inteleg, isi pot umple sufletul si mintea de
intelepciunea si frumusetea lor, se pot astfel inalta spiritual mult peste
starea de animalitate ? Cati sunt cei care ajung sa traiasca fiorul unui vers,
al unei povesti, al unei muzici, al unui tablou, al unui monument de
arhitectura, al unei sculpturi, al unei ecuatii, al unei formule chimice, al
tabelei lui Mendeleev, al unui program de calculator, al geometriilor
neeuclidiene, al relativitatii einsteiniene, al lumii cuantice, al dualitatii
Watson-Crick a acizilor nucleici ? Oare pe la urechile cator copii,
adolescenti, trece adierea unor acorduri din Beethoven, Bach, Mozart sau Chopin
? Cate priviri aflate in dimineata vietii ajung sa se desfete in prezenta unui
tablou de Rembrandt, a unei sculpturi de Brancusi ? Va fi in stare educatia
publica sa preia acest mesaj ? Mai avem timp de asa ceva ? Un timp de
contemplare, de suprema emotie. Nu cumva eliberam pe banda rulanta diplome de
diverse grade, fara acoperire culturala ? Si daca nu au acoperire culturala, ce
sunt posesorii acestor diplome altceva decat, in cel mai bun caz, furnizori de
servicii ? Si daca nu prea au nevoi culturale, ce motivatie mai profunda pot
da vietii lor ? Cohorte de oameni, unii
cu o stare de prosperitate materiala, au totusi un statut de sclavi culturali.
Sa nu-ti fie mila de ei ? Sa nu-i
compatimesti ? Nu cumva se afla aici sursa principala a derapajelor de ordin
civic, moral, juridic, a violentei verbale, psihice, fizice ? Care este nivelul de cultura al celor ce ne
conduc, ce repere umane au ei ? Ce anume da un sens vietii lor ?
10. Nevoia de transcendenta
Ne aflam aici la modul superior, de cea mai inalta
complexitate, pe care o poate capata nevoia de a da un sens vietii. Etimologic, trans inseamna dincolo iar verbul
latinesc ce i se alatura s-ar traduce prin a te catara. Obiceiul copiilor de a
se catara in copaci, pe garduri, pe stalpi exprima nevoia, tentatia de a se
inalta, de a se departa de sol. Asa incepe transcendenta. Sa treci dincolo de
limitele, de cadrul ce ti-au fost impuse prin nastere, sa nu ramai sclavul
perceptiei senzoriale si empirice, sa incerci sa le depasesti Asa au aparut
geometria neeuclidiana, care sfideaza perceptia senzoriala a spatiului; fizica
relativista, care transgreseaza perceptia empirica a timpului, energiei si
miscarii; constientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situatiilor in
care nu mai exista o diferenta clara intre subiect si obiect si dincolo de care
urmeaza tacerea sau compromisul de toate felurile; logicile neclasice, care
incalca una sau mai multe din cele trei principii ale logicii aristotelice :
identitate, necontradictie, tert exclus; imaginarea unui calcul care depaseste
frontiera Turing data de ideea obisnuita, elementara de calcul etc.
Transcendenta este atat la destinatie cat si la origini. Distinctia kantiana
dintre transcendent (dincolo de posibilitatile cunoasterii umane) si transcendental (relativ la achizitii ale
cognitivului uman care preced orice experienta; cunoasterea apriorica).
Transcendenta matematica se refera, in acord cu Euler, la operatii care nu se
pot realiza prin repetarea de un numar finit de ori a unor operatii elementare,
aplicate numerelor intrewgi si unei variabile x. De aici, nu-i decat un pas
pana la distinctiile profan-sacru, imanent-transcendent. In aceeasi ordine de idei, se poate discuta
despe transcendenta in muzica, in viziunea fenomenologiei sunetului,
preconizate de Sergiu Celibidache.
Desigur, nu sunt acestea singurele nevoi umane. Dar sunt
dintre cele mai importante si dintre cele mai neglijate. Traim acum un moment
al unui nou inceput. Voi, oameni ai scolii si ai universitatii, voi elevi si
studenti, voi, parinti ai elevilor si studentilor, voi, oameni de cultura,
intelectuali, ce ar fi sa valorificam a
doua nevoie evocata mai sus si sa ne improspatam ?
Solomon Marcus
Matematician, membru titular (2001) al Academiei
Române.
A predat ca profesor la Facultatea de Matematică din cadrul Universității București. Autor a numeroase cărți ce privesc utilizarea matematicii în lingvistică, în analiza teatrală, în științele naturale și sociale s.a. A publicat peste 50 de volume în România, traduse în mai multe limbi și aproximativ 400 de articole în reviste științifice sau de specialitate. Opera sa a fost citată de peste 1000 de autori.
Nascut in anul 1925, 1 martie, la Bacau.
A predat ca profesor la Facultatea de Matematică din cadrul Universității București. Autor a numeroase cărți ce privesc utilizarea matematicii în lingvistică, în analiza teatrală, în științele naturale și sociale s.a. A publicat peste 50 de volume în România, traduse în mai multe limbi și aproximativ 400 de articole în reviste științifice sau de specialitate. Opera sa a fost citată de peste 1000 de autori.
Nascut in anul 1925, 1 martie, la Bacau.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu